Beschik je over een eigen parkeerplaats, dan is een thuislaadpunt de ideale oplossing om jouw elektrische auto op te laden. Er zijn echter enkele belangrijke punten om rekening mee te houden voor een goede installatie.

Waarom een laadpaal?

Normale stopcontacten zijn niet ontworpen om een elektrische auto op te laden. Ze zijn niet geschikt voor de benodigde laadtijd en -vermogen. Naast het risico op oververhitting en brand, is het opladen erg traag omdat de laadstroom beperkt is. Daarom is het niet toegestaan om direct via een normaal stopcontact op te laden zonder bescherming in de laadkabel en zonder controle over het begin van het opladen (modus 1).

Hoe aansluiten op het elektriciteitsnet?

Als je een laadpaal wil installeren voor:

  • een eengezinswoning
  • een gebouw met maximaal 3 appartementen, 3 parkeerplaatsen of 3 onafhankelijke garages

Dan heb je 2 opties:

De laadpaal wordt geïnstalleerd achter de bestaande elektriciteitsmeter

Standaard oplossing (aanbevolen)
De laadpaal wordt geïnstalleerd achter de bestaande elektriciteitsmeter. Er is dan één slimme meter voor zowel de woning als de laadpaal.

De laadpaal heeft zijn eigen meter

Alternatieve oplossing
De laadpaal heeft zijn eigen meter. Er wordt dus een slimme meter geplaatst voor de laadpaal op een specifiek circuit (in het blauw op de afbeelding).

Het installeren van een slimme meter is verplicht als je een laadpaal plaatst. Deze slimme meter biedt trouwens vele voordelen.

Goed om te weten

Heb je nog geen slimme meter? Het vervangen van je elektriciteitsmeter door een slimme meter is gratis als er geen versterking nodig is. Vraag jouw gratis slimme meter aan.

Welke laadvermogen kiezen?

Het is belangrijk om te kiezen voor een vermogen van de laadpaal die bij jouw behoeften past.

Een voertuig staat ongeveer 95% van de tijd stil. Als je 's avonds thuiskomt en de volgende dag weer naar je werk gaat, zijn 12 uur ruim voldoende om jouw wagen volledig op te laden met 3,7 kW.

Het aanbevolen vermogen voor een thuislaadpunt is 3,7 kW, wat in de meeste gevallen voldoende is. (NB: een laadpaal kan meerdere laadpunten bevatten - opgelet, wij aanvaarden standaard slechts één laadpunt per laadpaal.)

Het is ook mogelijk om een hoger vermogen te installeren, afhankelijk van je behoeften (zie onderstaande tabel). Het type netwerkspanning waarmee jouw woning is verbonden zal ook invloed hebben op het vermogen van de laadpaal dat je kan installeren:

Meter Spanning netwerk 3,7 kW
(16 A mono)
7,4 kW
(32A mono)
11 kW
(16A tri)
22 kW > 22 kW
1x230V 400V ✔️
1x230V 230V ✔️ ✔️
3x230V 230V ✔️ ✔️
3Nx400V 400V ✔️ ✔️

Geef de voorkeur aan een laadpaal die slim kan laden (smart charging), zodat die meer of minder vermogen zal toewijzen afhankelijk van je huishoudelijk elektriciteitsverbruik.

Is het vermogen van mijn elektriciteitsmeter voldoende?

Zorg ervoor dat je elektrische installatie krachtig genoeg is. Aarzel dus niet om het vermogen van je meter op te zoeken.

Afhankelijk van het vermogen van de laadpaal dat je wil installeren, moet je mogelijks het vermogen van je aansluiting versterken. Je kan een aanvraag doen om het vermogen van je meter te laten wijzigen.

Moet ik mijn laadpunt aanmelden?

Ja. Zodra je laadpaal is geïnstalleerd, ben je wettelijk verplicht deze te melden bij Sibelga, zoals bepaald in de Ordonnantie Elektriciteit. Deze melding is verplicht voor elk laadpunt van modus 2, 3 of 4.

En als ik in een mede-eigendom woon?

Het is mogelijk om je laadpaal direct achter je eigen meter aan te sluiten voor residentiële gebouwen met maximaal 3 woningen, 3 parkeerplaatsen of 3 onafhankelijke garages.

Voor grotere gebouwen moet je contact opnemen met je syndicus of de mede-eigenaarsvereniging om een gezamenlijke oplossing te vinden.

Download de volledige technische voorschriften
Wil je meer weten over de technische voorschriften voor het installeren van thuislaadpunten? Download onze volledige technische specificaties voor het aansluiten van je laadpaal.
Download document

Je kan ook beroep doen op de gratis begeleiding van de Facilitator van Leefmilieu Brussel.